3 morgenvaner der forbedrer din søvn og din arbejdsdag

En god søvn er alfa og omega

Det kan være svært at holde en sund døgnrytme. Specielt, hvis man både skal balancere familieliv, arbejde og fritid. Vi kender alle følelsen af at ligge i sengen om natten og bare ikke kunne falde i søvn. Det er ikke nogen sjov oplevelse. Og ofte går det ud over næste dag. Det er aldrig sjovt at møde op på arbejdet efter en nat med elendig søvn.

Derfor giver vi dig her 3 gode morgenvaner. Med en god søvn kommer en god arbejdsdag.

1. Stå op samme tid hver dag

Det er vigtigt at stå op samme tid hver morgen. Og det er vigtigt at være konsekvent. Din krop har et indre ur, der er indstillet til at frigive forskellige hormoner såsom melatonin og cortisol på bestemte tidspunkter. Hormonerne frigives ved mange forskellige udsving i vores krop. Disse hormoner spiller en afgørende rolle for din søvn, dit humør og energiniveau og for dit udseende.

Når du vågner op på samme tid hver dag, træner du din krop til at komme ud af søvnen på den bedst mulige måde. Vær konsekvent og det vil holde dit indre ur ved lige, så hormoner frigives på de bedst mulige tidspunkter. Det vil fører til en bedre og mere produktiv arbejdsdag.

 2. Lad lyset komme ind

Har du ofte svært ved at falde i søvn? Sandsynligvis skyldes det, at du har været omkring for meget lys. Det kan for eksempel være det lyseblå lys fra digitale skærme og fra andre kunstige lyskilder. Det undertrykker din produktion af melatonin, som er et hormon, der er afgørende for din søvn.

Men i modsætning til hvad der gælder om natten, så er det en god idé at være omkring lys om morgenen. Det hjælper nemlig din krop med at vide, at det er morgen og det vil hjælpe på din døgnrytme. Så lad lyset komme ind om morgenen for at kickstarte din dag. Lyset vil fjerne din morgentræthed hurtigt, fordi lyset undertrykker produktionen af ​​melatonin og i stedet lader dit cortisol-niveau stige.

Som du måske allerede kan forstå har cortisol og melatonin et omvendt forhold. Cortisol om morgenen er godt, da det hjælper med energi, stemning og friskhed, som er afgørende for en produktiv arbejdsdag.

Den nemmeste måde at presse din cortisol-niveau op er at få lidt morgensol. Med sollys får du nemlig et naturligt fuldt spektrum af lys sammen med en naturlig dosis af D-vitamin.

 3. Kom i gang med at svede om morgenen

Det er altid godt at træne. Men hvis du træner tidligt om morgenen, har det positiv effekt på din søvn om natten. Personer, som træner om morgenen, har ofte en bedre søvn og sænker deres blodtryk mere, end personer, som træner om aftenen. Morgentræning øger din produktivitet gennem dagen. Og så frigiver det dopamin, som har en positiv virkning på dit humør. Det er den perfekte måde at starte dagen på.

Så husk: søvn er din ven, og måske en af de stærkeste ressourcer du har. Hvis du prioriterer en sund søvn, er der gode chancer for, at dine dage også bliver bedre.