Dansk Supermarked vil samle tropperne i kamp imod Amazon

Til kamp mod en voksende amerikansk gigant

Nu er Dansk Supermarked klar til at samle konkurrenterne og tage kampen op mod netgiganten Amazon.

Hos Dansk Supermarked vil man samle alle netbutikker i Danmark under et tag, så man står samlet og stærkere imod netbutikken Amazon.

Amazon er en stor amerikansk internethandelsvirksomhed, der sælger en lang række forskellige produkter, såsom dvd’er, cd’er, software, tøj, møbler og meget andet. Med andre ord er Amazon en kæmpe online basar. Virksomheden har sit hovedkvarter i USA, men sender sine mange varer til stort set hele verden. Og så er virksomheden i stærk vækst, og vinder store procent af markedsandelen rundt omkring i verden.

Hos Dansk Supermarked anerkender man da også Amazons store popularitet. Den danske detailhandelskoncern ser Amazons store succes som en trussel. Dansk Supermarked mener nemlig, at Amazon truer nethandlen så meget, at det kræver et samlet modsvar fra netbutikkerne i Danmark.

Det skriver Børsen http://borsen.dk/nyheder/ritzau/artikel/3/2221647/dansk_supermarked_vil_samle_konkurrenter_i_kamp_mod_amazon.html

Dansk Supermarked: Vi har ikke noget valg

Modsvaret skal ske ved at lave netbutikken Wupti om til en samlet markedsplads. Herfra skal alle danske netbutikker kunne sælge deres varer.

”Budskabet er, at vi tror på, at vi kan samsarbejde og konkurrere på samme tid. Jeg tror ikke, vi har et valg, for Amazon kommer, og så skal de danske webbutikker have et modsvar. Og det håber vi, det her kan blive”, siger Kenneth Nielsen, der er koncernchef for e-handel i Dansk Supermarked, til Børsen.

Amazon æder sig ind i nethandlen i Europa

I løbet af de seneste år har detailhandlen i Danmark været vidne til, hvordan Amazon har ædt sig ind på markederne tæt på Danmarks grænse. Det er netop derfor, at modsvaret fra Dansk Supermarked kommer nu.

Hvis man kigger syd på, i Tyskland, sidder Amazon i øjeblikket på hele 30 procent af al nethandel.

Længere syd på, i Frankrig, sidder Amazon også på 30 procent af nethandlen.

I Storbritannien har netgiganten 25 procent af markedet på nettet.

Den procentdel af et markedet er enorm. Hvis man sammenligner med Danmark, er den største webbutik den tyske virksomhed Zalando. Zalando er en webbutik, der sælger tøj og sko til herrer, damer og børn i mange forskellige prisklasser. Som den største webbutik i Danmark sidder Zalando på 2,6 procent af markedet.

Amazon sidder altså på en enormt stor del af markedet i Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

Dansk Supermarked går all in

”Vi går all in med det her initiativ. Hvis vi fremover vil være en signifikant spiller, så er det centralt. Hvis vi ikke vil gentage situationen fra Tyskland og Frankrig, så bliver vi nødt til at udfordre os selv”, siger Kenneth Nielsen.

Kenneth Nielsen siger desuden, at et af motiverne bag det nye initiativ og modsvar, hvor man vil forsøge at samle konkurrenter i en fælles front, er, at Amazon allerede den dag i dag, er den næstmest brugte butik på nettet i Danmark.

Hvornår den nye danske online markedsplads ser dagens lys, er endnu ikke fastlagt.